Ny bog: Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier

Det meste af foråret 2017 har jeg brugt på at skrive bogen “Få mere ud af (den tid du spilder på) sociale medier” færdig. Og nu er den i trykken og udkommer på Gyldendal d. 5. september og den ser sådan her ud:

Faamereudaf(dentidduspilderpaa)socialemedier300dpi

I bogen skriver jeg om, hvordan man kan få mere ud af sociale medier i fem forskellige “zoner”:

Personligheden: I den første del af bogen forsøger jeg at se nærmere på hvad din personlighed betyder for, hvad du kan få ud af sociale medier. Er du nysgerrig og åben – eller måske mere forbeholden og praktisk? Er du introvert eller ekstrovert? Er du venlig? Og hvad betyder det for den måde du bruger sociale medier på.

Nærheden: Hvordan bruger I sociale medier i din familie og er I enige om det? Og giver det mening at bruge Facebook og Instragram med dine bedste veninder? Jeg argumenterer for at sociale medier både kan styrke nære relationer og skabe nye udfordringer, som vi skal forholde os til i parforhold, i relationer til børn og nær familie og tætte venner.

Venligheden: Hvor mange venner har du online? Hvor mange vil du gerne have? Skal du være venner med folk, du ikke kender? Hvordan er man en god ven på sociale medier og hvad skal man skrue ned for? Hvad er hjælpsomt i livskriser? Hvordan tackler vi død, sygdom, skilsmisser på sociale medier?

Fagligheden: Bruger I sociale medier på din arbejdsplads og giver det mening for dig? Hvad med i din branche – har du gode kolleger online? Hvordan kan du bruge de sociale medier til at styrke din egen faglighed og din profil? Hvad kan sociale medier tilbyde, hvis du er jobsøgende og hvis du ikke er?

Offentligheden: Sociale medier er det nye forsamlingshus og det nye galehus. Medierne bruger sociale medier meget aktivt og mange af os får i dag vores nyheder via sociale medier, men er det spild af tid at kommentere på sociale medier i den offentlige debat? Hvordan finder du ud af, hvor du får indflydelse og hvor dine kommentarer faktisk bliver læst/ brugt? Hvad er din egen rolle i den offentlige debat og hvad kan du opnå?

Hele bogen er skrevet i samarbejde med mit netværk på sociale medier (der er for eksempel 180 medlemmer af en gruppe for bogen på Facebook, som har været til stor hjælp undervejs, ligesom mine venner på Twitter har hjulpet mig undervejs) og mere end 60 personer har hjulpet mig med cases og svar på, hvordan de selv bruger sociale medier og får mest muligt ud af dem. Derudover har jeg forsøgt at fylde bogen med mine egne erfaringer og gode råd, jeg selv har haft gavn af i mine mere end 10 år som aktiv bruger af sociale medier.

Jeg glæder mig helt vildt til bogen kommer ud – og er selvfølgelig både spændt på om nogen vil læse den og hvad de så synes om den. Uanset hvad er jeg glad for (og stolt af) at jeg endelig, endelig, endelig blev færdig (jeg startede for mere end 3 år siden) og har skrevet en bog, som jeg selv synes er blevet god og (forhåbentlig) anvendelig.

Se flere Nyheder

Skriv et svar